TJOGET 2017

En vecka kvar nu till Tjoget. Hoppas att alla 22 löpare är laddade för en kul helg.

Lite allmän info finns under läs mer.

Starten går som alltid kl. 15:00. Vi åker dit i egna bilar. Eftersom det var dålig uppslutning på den gemensamma avresan förra året så löser var och en transporten. Hör av er eller skriv här om ni vill ha plats i någon bil . Ta med egen mat för helgen eller köp på plats.

Det är bokat husvagnsplatser till de som beställt det och några tältplatser för oss andra.

Glöm inte att läsa pm mm på Tjogets hemsida inför tävlingen.

http://www.tjoget.nu/

Tjoget är ogafflat så det är helt tillåtet att ta hjälp av andra löpare i skogen för att utnyttja farthållning ihop.

Glöm inte som alltid rutinerna vid stafetter för att undvika diskning.

  1. Kolla en extra gång när du springer ut att du fått med dig rätt karta. Både lagnummer och sträcka.
  2. Kolla alltid kodsiffrorna.
  3. Dubbelkolla att du är på väg till rätt kontroll. (Inte hoppar över en sträcka på banan)
  4. Se till att du får både ljud och ljussignal vid stämpling
  5. Var noga med att du lämnar rätt karta till nästa löpare. Både lagnummer och sträcka

Hör av er i god tid om ni av någon anledning är osäker på start så vi kan försöka hitta alternativa lösningar.

Laguppställning finns på eventor. Nu laddar vi för en rolig helg nere i Småland.

3 kommentarer

  1. Med bara fem dagar kvar till starten på året upplaga av Tjoget har det blivit dags för banläggaren att presentera sina tankar kring vad som väntar på de olika sträckorna. Vi börjar med att publicera tankarna för de sju första sträckorna.

    Sträcka 1: En klassisk förstasträcka med flera längre sträckor där löparna ställs in för ett antal vägvalsmöjligheter.

    Sträcka 2: Tävlingens första gula sträcka. Här gäller det att avgöra om det är bästa att springa långt runt på stig eller rakare genom skogen.

    Sträcka 3: Tillsammans med femtestäckan tävlingens kortaste. Här gäller det att hålla koll på stigarna och vägarna i området. Några av stigarna är otydliga och därför förstärkta med vit snitsel.

    Sträcka 4: Dags för den första längre stäckan, här väntar en blandning av längre och kortar men mer tekniskt krävande sträckor. Till skillnad från tävlingens inledande sträckor nyttjas sträckan till stor del tävlingsområdets mer utmanande delar.

    Sträcka 5: Samma förutsättningar som på den tredje sträckan med skillnaden att möjligheten att springa med flera löpare saknas.

    Sträcka 6: Lördagens damsträcka. Efter en snabb inledning väntar ett tekniskt krävande parti med flera kortare sträckor innan det återigen är dags för ett snabbt parti in mot mål.

    Sträcka 7: Nu ska det avgöras vem som tar hem årets Bergspris. Sträckan går huvudsakligen i tävlingsområdets lätt öpta delar där förekomsten av planbildsdetaljer är relativt hög.

  2. Med endast två dagar kvar till tävlingen har det blivit dags presentera beskrivningen av söndagens sträckor.

    Sträcka 8: Söndagen börjar på sedvanligt viss med natt klockan 01:00. Den åttonde sträckan bjuder på ett antal långsträckor med möjligheter till nattvägval. Dessa varvas med ett parti med kortare och mer tekniskt utmanande sträckor.

    Sträcka 9: Ytterligare en svår nattsträcka. Till skillnad från åttonde är inslaget av långsträckor betydligt mer begränsat. Den tekniska utmaningen är dock minst lika stor, med flera kluriga sträckor.

    Sträcka 10: Den sista riktiga nattsträckan bjuder på orange svårighetsgrad. Här är möjligheterna att nyttja ledstänger betydligt större. Sträckan går också huvudsakligen i tävlingsområdets enklare delare vilket gör sträckan betydligt enklare än de andra nattsträckorna.

    Sträcka 11: En klurig gryningssträcka som dessutom bjuder på tävlingens längsta sträcka. Denna kompletteras med flera tekniskt kluriga kortsträckor.

    Sträcka 12: Nu börjar det på allvar ljusna i skogen, vid regnigt väder kan ett kartlyse dock fortfarande vara en god idé. Beroende på utgångsläget gäller det att vara taktisk och avgöra om det är bäst att springa säkert på stigar eller rakt på ihop om att tjäna tid.

    Sträcka 13: Tretton sträckan innebär tävlingens sista orange sträcka och likt de tidigare nyttjar denna främst de enklare delarna av tävlingsområdet. Inledningsvis väntar dock ett par sträckor i ett något klurigare område.

    Sträcka 14: Återigen dags för en gul sträcka med flera kluriga vägvalssträckor där säkerhet ställs mot hastighet.

    Sträcka 15: En riktigt klurig sträcka som huvudsakligen liknar en medeldistans. Här gäller det att ha förmågan att tempoväxla och hålla koll på riktningsförändringarna.

    Sträcka 16: Sträckan bjuder på ordentliga utmaningar med både tuff terräng och klurig orientering. Här varvas längre sträckor med partier av medeldistanskaraktär.

    Sträcka 17: Likt många av de andra avslutande sträckorna bjuds här på tekniskt utmanande orientering. Detta kompleteras dessutom med ett par sträckor i riktigt tuff terräng.

    Sträcka 18: En kort men oerhört viktig sträcka där det gäller att hänga med för att vara med och utmana om segern. Även om inte sträckan hinner bort till de svåraste områderna väntar ett flertal kluriga medeldistanssträckor.

    Sträcka 19: Tävlingens kanske tuffast sträcka, där flera riktigt tuffa delar väntar. Mellan de tuffare partierna finns dock möjligheterna att sträcka ut och skruva upp farten.

    Sträcka 20: Dags för stafetten att avgöras. Efter en snabb inledning finns förutsättningar att lura bort konkurrenterna i de riktigt kluriga mellanpartierna. Mot slutet finns sedan möjligheterna att hänga av en eventuell motståndare i den snabba terrängen.

Kommentarer är stängda.